Het kantelpunt van… De Nederlandsche Bank
In de serie ‘het kantelpunt van…’ interviewen we mensen over het moment dat ze hun menu hebben aangepast, gesterkt door een of meerdere argumenten. Eerder interviewden we onder meer diëtist en onderzoeker Wendy Walrabenstrein, schrijver Arthur Japin en gedragsbioloog Dennis Vink. Met deze keer Wikke Repko, sectiemanager services bij De Nederlandsche Bank (DNB).
Gezonde lunch
“Bij DNB vinden we het belangrijk dat we onze medewerkers een gezonde lunch aanbieden. Een paar jaar geleden hebben we bijvoorbeeld een diëtiste aangehaakt om mee te denken over een gezond aanbod in ons bedrijfsrestaurant. Duurzaamheid speelde in die tijd nog geen rol in ons voedingsbeleid.”
Wikke Repko (DNB)
“Klimaatverandering is een bedreiging voor de financiële stabiliteit van Nederland.”
Wakker geschud
“Toen we twee jaar geleden bezig waren met de nieuwe aanbesteding voor de catering van ons bedrijfsrestaurant, zijn we niet alleen over gezondheid, maar ook over duurzaamheid gaan nadenken. Dat kwam met name door een collega die steeds met allerlei feiten en cijfers kwam aanzetten over de relatie tussen klimaatverandering en het eten van vlees, vis en zuivel. DNB ziet klimaatverandering als een risico voor het financiële systeem en vraagt financiële instellingen om zich goed voor te bereiden op deze transitie. Dan kunnen we zelf natuurlijk niet achterblijven.”
Wikke Repko (DNB)
“Voor ons is de grote les dat we er meer over moeten communiceren. Dat doen we nu bijvoorbeeld door de CO2 impact van gerechten in het bedrijfsrestaurant te vermelden”
Nieuw voedingsbeleid
“Onze medewerkers zijn doorgaans wel te overtuigen met feiten en cijfers. In ons nieuwe voedingsbeleid hebben we dan ook vastgelegd dat minimaal 60% van het aanbod plantaardig is en dat we binnen vier jaar streven naar 80 procent.”
Impactmaker
“De CO2 emissies van onze cateraar Hutten zitten voor slechts 4 à 5 procent in hun bedrijfsvoering, het overgrote deel is gerelateerd aan de producten die ze serveren. Er is vaak veel aandacht voor de milieu impact van (plastic) verpakkingen, voor voedselverspilling en biologisch eten — en dat is ook allemaal belangrijk — maar een plantaardig menu is verreweg de grootste impactmaker.”
Slim stimuleren
“We stimuleren medewerkers om voor een gezonde en duurzame lunch te kiezen. Dat doen we onder meer door een slimme indeling van het bedrijfsrestaurant. Je loopt eerst tegen het kleurige, uitnodigende saladebuffet aan. Zo wil je er eigenlijk voor zorgen dat iemand zijn bord al vol heeft liggen, voordat de kaas en ham in zicht komt. Heel simpel, maar dat werkt. Daarnaast is de plantaardige optie bij elk gerecht de standaard, als je er vlees bij wilt, moet je dat vragen. En we geven medewerkers korting op gezonde en plantaardige producten.”
Wikke Repko (DNB)
“De plantaardige optie is bij elk gerecht de standaard, als je er vlees bij wilt, moet je dat vragen “
Weerstand
“Niet al onze medewerkers zijn blij met deze veranderingen. Soms maken ze zich zorgen dat er helemaal geen vlees meer zal zijn. Maar zo ver gaan we niet. Twee productgroepen zijn volledig plantaardig, verder is er altijd keuze. We ontnemen dus niemand iets. Voor ons is de grote les dat we er meer over moeten communiceren. Dat doen we nu bijvoorbeeld door de CO2 impact van gerechten in het bedrijfsrestaurant te vermelden. De argumenten die jullie op een rijtje hebben gezet kunnen we ook goed gebruiken. En dan vooral die argumenten op het gebied van milieu en klimaat. Want daar raakt ons voedingsbeleid de missie van DNB. Klimaatverandering is immers een bedreiging voor de financiële stabiliteit van Nederland.”