Skip to main content

Positieve verandering voor een duurzame planeet

Het menu van Nederland moet veranderen om een gezonde planeet voor mens en dier te realiseren. Daarom zijn we MenuNL gestart.

Waarom een nieuw menu voor Nederland?

Er zijn veel redenen voor verandering van de manier waarop we nu eten, echter voor iedereen kan dat anders zijn. Als eerste is er een groep mensen voor wie onze omgang met dieren de belangrijkste reden is. Achter ons stukje vlees en onze melk bestaat een bio-industrie waarin miljoenen dieren op industriële schaal worden gedood. Voor veel mensen is dit al een reden om minder vlees te gaan eten of überhaupt minder dierlijke producten te gaan gebruiken.

Voor anderen is de belangrijkste reden om op hun voeding te letten vooral hun gezondheid. Bewezen effect van het eten van rood vlees en bewerkt vlees is dat het risico op diverse ziekten als kanker, diabetes en hart- en vaatzoekten verhoogt. Vandaar ook dat de Gezondheidsraad en het Voedingscentrum mensen aanraden om meer plantaardig te gaan eten.

Als laatste is er een groep mensen die vooral de gevolgen voor het milieu en het klimaat belangrijk vinden. De helft van het totale landoppervlak van Nederland wordt nu besteed aan de productie van vlees en zuivel, vooral voor het verbouwen van veevoer voor de miljoenen dieren die we houden. Hun poep en plas en de gassen die daarbij vrijkomen leiden tot vervuiling van het oppervlaktewater, verontreiniging van onze lucht en tot klimaatverandering.

Wat ook je reden is, voor heel veel mensen is er een moment dat ze hun voedingspatroon aan zijn gaan passen. Lees bijvoorbeeld over het kantelpunt van Thekla Reuten of een ander interview.

Waarom MenuNL?

MenuNL wil mensen via campagnes en de site bewuster maken van de positieve gevolgen die een verandering van onze voeding kan hebben voor de gezondheid, op onze omgang met dieren en voor de planeet. We willen je stimuleren om stapjes te zetten in een verandering van je eigen voedingspatroon. Dus bijvoorbeeld, hoe je altijd ontbijt, wat je anderen voorzet als je een lunch verzorgt of wat je kiest als je uit eten gaat. Dit mogen ook kleine stapjes zijn.

Op deze site streven we ernaar een betrouwbare bron van informatie te zijn door informatie te baseren op (wetenschappelijk) onderzoek en betrouwbare bronnen. Daarin zijn we transparant: op de site verwijzen we expliciet naar de wetenschappelijke bronnen die we hebben geraadpleegd. Als er toch fouten of omissies op deze site staan, of wanneer nieuw wetenschappelijk onderzoek tot nieuwe inzichten heeft geleid, dan passen we dit aan.

Heb je hierover vragen of opmerkingen: we horen graag van je!

Voor wie is MenuNL?

MenuNL is er voor iedereen die zich ook maar enigszins bewust aan het worden is van de positieve impact die een verandering in ons voedingspatroon heeft op de eigen gezondheid, het milieu en op onze omgang met dieren. MenuNL richt zich dus niet op de hardcore vegans en ook niet op de niet-in-beweging-te-krijgen vleeseter.

MenuNL gelooft sowieso niet zo in labels als vegetariër, pescetariër, veganist, etc. Dat zet mensen onnodig in een hokje. Een positieve verandering van het voedingspatroon gaat voor iedereen gepaard met keuzes. Dat kan ook zijn dat je wat minder vlees gaat eten, dat je alleen nog eieren koopt bij een biologische boer of dat je voortaan plantaardige yoghurt koopt in plaats dierlijke.

In ieder geval komen bij de verandering veel vragen op. Mag ik helemaal geen vlees meer? Moet ik supplementen gaan slikken? Is soja-productie niet ook slecht voor de natuur? MenuNL heeft al deze vragen voor je uitgezocht en blijft het voor je uitzoeken, zodat je antwoord krijgt op je vragen en zo ondersteund de eerste of vervolgstappen kunt zetten.

Wie zitten er achter MenuNL?

MenuNL is een initiatief van Stichting Symbio en wordt mede ondersteund door stichting iFund en stichting Double Nature.

Veelgestelde vragen

Dat kan op veel manieren! Het hoeft zeker niet radicaal, je kunt ook kleine stapjes nemen. Veel mensen starten bijvoorbeeld eerst met minder of geen vlees eten door het vlees in een gerecht te vervangen door een vleesvervanger. Ook voor zuivel zijn er veel vervangers, zoals havermelk, soya-yoghurt en plantaardige kaas. Ga dus na waar je vlees, vis of zuivel kan weglaten uit je menu en, als je houdt van koken, probeer dan ook eens nieuwe recepten uit. Kijk ook even op Bonusvegan en voor meer inspiratie.

Wat ook kan is dat je start met de manier waarop je altijd ontbijt of luncht of dat je meedoet met de VeganChallenge.

Lees voor meer inspiratie de verschillende verhalen van mensen die ook bezig zijn met de overstap naar een nieuw menu.

Er zijn 3 hoofdredenen om meer plantaardig te gaan eten:

  1. Gezondheid: Je verlaagt het risico op het krijgen van ziekten zoals hartziekten en diabetes. Daarnaast is het veiliger voor je als je allergieën of intoleranties hebt.
  2. Milieu en klimaat: Je hebt een veel kleinere ecologische voetafdruk dan dierlijke producten. Je helpt dus mee met het behoud van de planeet.
  3. Dierenwelzijn: Je draagt minder bij aan het leed van dieren in de veehouderij.

Daarnaast biedt plantaardig eten veel heerlijke nieuwe smaken en gerechten om te ontdekken. Bovendien bespaar je een hoop geld en is het dus goed voor je portemonnee.

Dat is natuurlijk aan jou. Als je naar gezondheid en het milieu kijkt is het goed om in ieder geval veel minder vlees te eten. Je kunt bijvoorbeeld een keer per week een kleine portie vlees eten. Het Eat Forum heeft berekend dat de wereldwijde vleesconsumptie met meer dan 50% moet worden teruggebracht. Aangezien we in Nederland relatief veel vlees eten, geldt dat onze vleesconsumptie met 75 à 80% omlaag moet. Voor fervente vleeseters die graag willen minderen is er meatfreemondays en de weekzondervlees

Biologisch vlees is inderdaad beter dan ander vlees, maar veel redenen om geen vlees te eten, gelden helaas ook voor biologisch vlees. Denk bijvoorbeeld aan het dierenleed tijdens het transport en de slacht. Of aan de grote milieu impact van de productie van veevoer die ook biologisch gehouden dieren eten. De gezondheidsrisico's van het eten van vlees gelden grotendeels ook voor biologisch vlees. Zie de feitenkaart voor een overzicht.

Helaas kleven er allerlei nadelen aan het eten en drinken van zuivel. Zowel voor je gezondheid, het milieu als voor dieren is het beter als je geen zuivel nuttigt. Ga naar Waarom een nieuw Menu? voor een totaaloverzicht.

Goede bronnen van plantaardige eiwitten zijn bonen, linzen, kikkererwten, sojaproducten (zoals tofu en tempeh), quinoa, noten, zaden, en volkoren granen zoals bruine rijst en haver. ProVeg maakte een handig lijstje van de beste plantaardige eiwitbronnen.

Je kan letten op het V-Label in de schappen van je supermarkt, zowel veganistische als vegetarische producten zijn daarmee aangeduid. Via sites als Bonusvegan kun je gericht letten op voordelige vleesvervangers en andere aanbiedingen in verschillende supermarkten, zoals Albert Heijn, Lidl en Jumbo. Ook online supermarkten als Picnic en Crisp bieden voldoende opties en zelfs boodschappenpaketten die een plantaardig dagmenu vormen.

 

Goede vraag. Bij MenuNL houden wij ons vooral bezig met voeding,  zijn enthousiast over onder meer Dit is een goede gids van Marieke Eyskoot en de nieuwsbrief Conscious Curated. Aanvulling op dit onderwerp zijn welkom!

Heb je een vraag?

We horen graag van je!

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Bij versturen ga je akkoord met ons privacybeleid.

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en we houden je op de hoogte.

Bij aanmelding ga je akkoord met ons privacybeleid.