Het kantelpunt van… Annelies van Hierden (HEMA)
In de serie ‘het kantelpunt van…’ interviewen we mensen over het moment dat ze hun menu hebben aangepast, gesterkt door een of meerdere argumenten. Eerder interviewden we onder meer ecoloog Sterrin Smalbrugge, bioloog Dennis Vink en actrice Thekla Reuten. Met deze keer Annelies van Hierden.
Minder CO2
“We hebben ons bij Hema tot doel gesteld om onze CO2-uitstoot in 2030 te halveren. Dat krijgen we niet voor elkaar met alleen een energiezuinig kantoor en elektrische auto’s, want meer dan 90% van onze CO2-uitstoot wordt veroorzaakt bij het maken van onze producten. Dat betekent dus dat we ons assortiment toekomstbestendig moeten maken. Dat willen we doen zonder in te leveren op prijs en kwaliteit, want CO2 is ons probleem en we willen dat niet het probleem van onze klanten maken.”
Annelies van Hierden
“36% van de CO2-uitstoot van ons totale assortiment is gerelateerd aan het eten en drinken dat we verkopen, dus daar willen we verbeteren. “
Transitie
“36% van de CO2-uitstoot van ons totale assortiment is gerelateerd aan het eten en drinken dat we verkopen, dus daar willen we verbeteren. We richten ons daarbij op zes pijlers: een transparante keten, meer plantaardige producten, minder verspilling, inkopen met oog voor biodiversiteit, minder en duurzame verpakkingen en gezondere producten. Op elk van die thema’s hebben we twee ambassadeurs aangewezen die zich gaan ontwikkelen tot experts en hun expertise delen met de hele afdeling. Dat is belangrijk om snelheid te kunnen maken. We doen het dus echt samen. Daarnaast heb ik steun van de directie. Dat is cruciaal voor zo’n transitie.”
Annelies van Hierden
“We doen het echt samen. Daarnaast heb ik steun van de directie. Dat is cruciaal voor zo’n transitie.”
Vegaweken
“Om het gesprek binnen Hema op gang te krijgen hebben we bijvoorbeeld het initiatief genomen om het aanbod in onze bedrijfskantine twee weken vegetarisch te maken. Onze kantinemedewerkers waren hier kritisch over. Ze waren bang dat niet iedereen het lekker zou vinden en dat de lunch te duur zou worden. Daarom hebben we een paar dingen gedaan. We hebben hen geholpen om lekkere en betaalbare recepten te bedenken. Die zijn we samen gaan maken en proeven. Vervolgens hebben we er tijdens de vegaweken echt een feestje van gemaakt: we hebben slingers opgehangen en kaartjes op tafel gelegd met weetjes over de impact van eten. Er ontstonden veel gesprekken over vegetarisch eten.”
Annelies van Hierden
“De overgrote meerderheid, 71%, was tevreden of zeer tevreden over de lunch en meer dan de helft van de medewerkers gaf aan dat het reguliere aanbod te weinig vegetarische producten bevat.”
Lekkerder dan normaal
“Met een QR code op de lunchtafels kregen collega’s de mogelijkheid om hun mening te geven over de vegetarische lunch. De overgrote meerderheid, 71%, was tevreden of zeer tevreden over de lunch en meer dan de helft van de medewerkers gaf aan dat het reguliere aanbod te weinig vegetarische producten bevat. De vegetarische shoarma en de vega kip nuggets werden beoordeeld met een 9. Anderen hadden niet of nauwelijks door dat de filet americain en de zalm vegetarisch was. Maar er was ook kritiek. Sommigen medewerkers vonden dat het wel gezonder mocht en dat we minder vleesvervangers konden serveren en meer groenten. En 9 procent was helemaal niet tevreden, omdat ze zich als vleeseters buitengesloten voelden. Anderen benadrukten dat iedereen zijn eigen keuze moet kunnen maken. Plantaardig eten mag dus niet worden opgelegd.”
Annelies van Hierden
“Hema wil er voor iedereen zijn. Juist daarom denk ik dat Hema een grote rol kan spelen in de transitie naar een betere balans tussen dierlijke en plantaardige producten. We willen een keuze bieden en het stap voor stap doen, samen met onze medewerkers en met onze klanten”
Voor iedereen
“Dat laatste raakt een gevoelige snaar, want Hema wil er voor iedereen zijn. Juist daarom denk ik dat Hema een grote rol kan spelen in de transitie naar een betere balans tussen dierlijke en plantaardige producten. We willen een keuze bieden en het stap voor stap doen, samen met onze medewerkers en met onze klanten. In die zin waren de vegaweken ook een interessante test. Niet alleen om te zien welke vegetarische gerechten we kunnen gaan aanbieden in onze winkels, maar zeker ook hoe we iedereen hierin mee krijgen, zonder dat we het opdringen. Het is de uitdaging om een goed alternatief te bieden. Hema staat bekend om zijn creatieve, slimme ontwerpen. Die creatieve kracht moeten we ook gaan inzetten voor deze transitie.”
Annelies van Hierden is impact manager food bij HEMA. Daarnaast is ze bestuurslid bij Think Big Act Now, een stichting die professionals helpt om organisaties en bedrijven effectief te verduurzamen.